Hemma igen!

Då var man hemma från fjällturen. Det har varit bland det roligaste och absolut jobbigaste grej jag gjort i hela mitt liv. Men jag skulle nog lätt göra om det, även om det kändes som att jag inte skulle överleva dagen. Haha.

image3image4image5
Moa på sjön                                Olov fikar                                    Wim letar efter mat

Dag 1:
Åkte buss till Ammarnäs, där vi blev dumpade på en parkering, Därifrån åkte vi skidor över en sjö, till lunchstället. Det var många som hade problem med skidorna på vägen upp, och vissa tappade sina skidor i snön och fick inte upp dom sen. Hehe.
Efter lunchen  började vi kämpa oss upp på fjället. Från början gick det ändå ganska hyffsat, men innan slutet kändes det som att jag skulle säcka ihop och aldrig mer kliva upp. Lärarna sa att det skulle vara drygt 3 km till Aigert-stugan, men det var snarare 5-6 km. Det var uppför hela vägen och ospårat, så det betyder alltså att vi plumsade genom djupsnö med våra skidor i flera timmar. Men tillslut (efter långa svordomsramsor) var vi framme vid stugan. Jag var tredje personen som kom fram (första tjejen) vilket jag är lite stolt över måste jag nog erkänna.
När alla kommit fram och hade ätit, var vi ganska slöa allihopa så vi låg mest i sängarna och småpratade. Somnade runt 01.00 då Wim och Oskar slutat lysa mig i ögonen med ficklampor.

image6image7
Mitt uppe på fjället                                   Överlevnads övningar

Dag 2:
Klev upp vid 9, packade, städade ur stugan, käkade och borstade tänderna. Sen bar det av till nästa ställe. Vi styrde vår kos rätt över fjället. De blåste skitkallt och det var bara snö överallt så man såg nästan ingenting. Efter en stund stötte vi på de som tog mellanturen, som vi småpratade lite med innan det bar iväg mot bivackerna. Där drack vi lite vatten och fortsatte sedan ner mot Ammarnäs och stuga nummer två. Nerför var det lika brant som en slalombacke och det har ju sina nackdelar. Alla ramlade nog minst en gång var. Haha! Efter jag ramlat och ställt mig upp, tippade min 10-kg tunga ryggsäck över huvudet på mig så jag ramlade igen... :)
När vi väl kommit fram till stugan valde vi sängar, åt, körde lite överlevnadsövningar osv.
Somnade vid 03.30 efter drygt 3 timmars "jag har aldrig" lekande.

image8
Packningen och lite duell-tävlingar

Dag 3:
Klev upp halv nio, bäddade sängen, packade och käkade lite frukost. Sen bar det av till Naturum där vi fick göra lite övningar för att lära oss om omgivningens historia.
Efter det gick vi tillbaka och städae ur stugan. Hann även med att vara hundvakt till Kitty innan bussen kom som skulle ta oss hem.
Kom hem vid 15.00 och upptäckte vid ytterdörren att jag inte hade någon nyckel med mig. Efter många om och men kom Roger med nyckeln så jag fick gå in och ÄNTLIGEN hoppa in i duschen!

Kort sagt: En riktigt trevlig tur som jag nog skulle göra om igen. Blir en till i höst i Hemavan-fjällens glaciärer, dock utan skidor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0